segunda-feira, outubro 20, 2008

[INFO] "The next dubstep"

Não é costume a imprensa não especializada dedicar tanta atenção a um género musical como neste caso. John McDonnell escreve no The Guardian sobre dubstep, o que se pode esperar no futuro do género e a sua maturidade. Via Tranquera com artigo aqui.



"For the last few years, glacial Germanic techno and sub-bass-drenched Croydon beats have been consolidated by imaginative producers to provide an antidote to the generic slowed-down drum and bass and mid-range "wobble" which has plagued dubstep.

Initially, this sound predominantly emerged from producers based in and around Bristol. Taking influence from techno labels such as Berlin's Basic Channel and Rhythm & Sound, artists such as Pinch and Peverelist have helped to craft a sound that will long outlast the current crop of inane tunes with comedy basslines and ridiculous samples that former Pendulum fans are worshipping.

More recently, producers from around the world, such as Dutch knob twiddler 2562 and his (now US based) compatriot Martyn, have received acclaim for their fusion of Basic Channel sensibilities (and other influences, like Detroit techno) within the dubstep framework.

Earlier this year 2562 released his debut album, Aerial, on Pinch's Tectonic label to eager anticipation (well, some people I know were quite interested in hearing it). Unfortunately it failed to live up to the early promise of tracks like "Circulate". All the parts are there - but as an album it is just too clinical and emotionless. I can imagine TV autopsy dude Dr. Gunther von Hagens listening to it on his iPod while casually removing some sinews around the heart of a fresh human corpse. It's so cold and precise. Just like von Hagens, actually.

Also more than worthy of a mention at this point is former South West-dwelling producer, DJ and label boss Appleblim. His recent Dubstep Allstars Vol. 6 mix CD, with tracks by artists such as Komonazmuk, Jus Wan and Geiom, will in the future be seen as an epochal artefact documenting this sound.

Back in 2006, Radio 1 DJ Mary Anne Hobbs broadcast a now legendary show called Dubstep Warz with sets from seven dubstep acts, causing disenchanted drum and bass and electronica fans around the world to have a simultaneous mass epiphany. Since then, people have "found themselves", Y-fronts have been soiled numerous times and lives have been saved (yes, saved).

The show contained some very good sets from the likes of Kode9 and Digital Mystikz, but there really wasn't much variation within dubstep at that point. The sound had already begun to stagnate.

This week Hobbs aired a new show called Generation Bass, where she showcased dubstep's contemporary state. Hearing vibrant and exciting sets by the likes of Quest and Silkie, Starkey, Joker and Oneman, it was clear how far dubstep has come in recent years.

By embracing techno and house and reclaiming 2-step garage the genre has been given a new lease of life. Dubstep is probably now in the best state it's ever been in. Put that in your bong and smoke it, clownstep fans."

 

 

 

Informação sobre o blog (para ler aquando da primeira visita a este blog)

 

Email:

 

 

(Instruções: o que é e o que é preciso fazer?)

 

Emissões:

Podcast 1

Podcast 2

Podcast 3

Podcast 4 (emissão especial)

Podcast 5

Podcast 6

Podcast 7

Podcast 8

Podcast 9

Podcast 10

Podcast 11

Podcast 12

Podcast 13

Podcast 14

Podcast 15

Podcast 16

Podcast 17

Podcast 18

Podcast 19

Podcast 20

 

 

outubro 2004

novembro 2004

dezembro 2004

janeiro 2005

fevereiro 2005

março 2005

abril 2005

maio 2005

junho 2005

julho 2005

agosto 2005

setembro 2005

outubro 2005

novembro 2005

dezembro 2005

janeiro 2006

fevereiro 2006

março 2006

abril 2006

maio 2006

junho 2006

julho 2006

agosto 2006

setembro 2006

outubro 2006

novembro 2006

dezembro 2006

janeiro 2007

fevereiro 2007

março 2007

abril 2007

maio 2007

junho 2007

julho 2007

agosto 2007

setembro 2007

outubro 2007

novembro 2007

dezembro 2007

janeiro 2008

fevereiro 2008

março 2008

abril 2008

maio 2008

junho 2008

julho 2008

agosto 2008

setembro 2008

outubro 2008

novembro 2008

dezembro 2008

fevereiro 2009

março 2009

abril 2009

maio 2009

junho 2009

julho 2009

agosto 2009

outubro 2009

novembro 2009

dezembro 2009

janeiro 2010

 

 

[INFO] O fim da mono¨cromatica?

 

[INFO] Há dubstep no Musicbox

 

[INFO] A "cassette" está de volta

 

[INFO] Beats Play Free em Beja

 

[INFO] Nova loja de vinil em Lisboa "Vinyl For Life"

 

[INFO] Concertos Arena Live 2008 no Casino Lisboa

 

[INFO] Long Desert Cowboy

 

[INFO] Entrevista dos Buraka Som sistema no Cotonete

 

[OPINIÃO] Perdido no labiríntico mundo das netlabe...

 

[INFO] Last Graph: o Last.FM ao vivo e a cores

 

 

 

 

Posts referentes aos discos mais marcantes de cada redactor do "otites":

 

Juiz:

[DISCO(s): marcante(s)] “Três Selecções

 

Work Buy Consume Die:

[DISCO: marcante] “Blue Lines” Massive Attack

 

Rudi:

[disco mais marcante] "Specials" The Specials

 

Serebelo:

[Disco mais marcante] "Hope Blister" ...smile´s ok

 

Escrito:

[discos mais marcantes] Três selecções

 

Kid Cavaquinho:

[disco mais marcante] Alpha - Come From Heaven

 

CrazyMaryGold:

[discos mais marcantes] Incunabula & Amber...

 

 

Work Buy Consume Die:

 

Escrito:

Rudi:

The English Beat - Beat This
Erode - Tempo Che Non Ritorna
Dance Hall Crashers - 1989-1992 (1993)
One Step Beyond - 45 Classic Ska Hits
The Redskins - Neither Washington Nor Moscow

 

Serebelo:

Tom Zé - Imprensa Cantada

Gorillaz - Demon Days

Bloc Party - Silent Alarm

Arcade Fire - Funeral

!!! - Louden Up Now

 

Kid Cavaquinho:

Africa Funk - Vol. 1

Cubanismo! - Malembe

Gor - Crosaides

Zeca Afonso - Galinhas do mato

Rão Kyao - Porto alto

 

 

 

1 Pouco Mouco

Alta Fidelidade

A Big Black Boat

A Vítima Respira

Braindance

Bitlogger!

Caixa de Ritmos

Clube de Fans do José Cid

Crónicas da Terra

Dance Not Dance

Deep & Lounge

Easy M

Electro-Lights

Electroshocker

Error_404

Grooves Clash

Hit Da Breakz

Intervenções Sonoras

Juramento Sem Bandeira

Major Eléctrico

Mundo Urbano

Música Digital

Music Producer Center

Notas Agudas

O Puto – O Tipo – O Tóto

O Som e a Fúria

Orelha do Ano

Pautas Desafinadas

Percepções

Play On Tape

Quark! Quark!

Queridos Anos 80

R.B.S.

Rádio Tranquera

Revoluções por Minuto

Rita Carmo

Rock em Portugal

Sound + Vision

The Tracker

 

Powered by Blogger

Weblog Commenting and Trackback by HaloScan.com

[Buy Opera!]

Get Firefox!

Get Thunderbird

Last FM

ouvidos abusados